WIJ ZIJN ER VOOR U

Vragen over glasvezel?
Brofiber maakt het duidelijk

Veelgestelde vragen over glasvezel en Brofiber

Aanleg glasvezel

Vragen die betrekking hebben op de aanleg van glasvezel

  • Wordt er in de tuin gegraven?
  • Waar komt de glasvezelaansluiting in mijn woning?
  • Wat is schouwen?
  • Moet ik nieuwe binnenhuisbekabeling aanleggen?
  • Moet ik thuis zijn als glasvezel wordt aangelegd?
  • Hoe word ik op de hoogte gesteld van de planning?
  • Moet ik een contract afsluiten voor een glasvezelaansluiting?
  • Legt Brofiber zelf glasvezel aan?
  • Kan ik na de aansluiting direct gebruik maken van de mogelijkheden van glasvezel?
  • Hoe wordt de aansluiting afgemonteerd?
  • Hoe kan ik lid worden?
  • Ik wil graag een glasvezelaansluiting in mijn bedrijfspand. Kan dat?
Wordt er in de tuin gegraven?

We proberen de overlast van de aanleg zo veel mogelijk te beperken. De aannemer ‘schiet’ daarom de glasvezelkabel onder uw tuin of oprit door (60cm diep) zodat we geen sleuf hoeven te graven. Dit gebeurt met een zogenoemde tuinboring. Een tuinboring is onschadelijk voor uw tuin. Uw tuin en bestrating blijven intact.

Waar komt de glasvezelaansluiting in mijn woning?

Voordat er met de graafwerkzaamheden in uw buurt begonnen wordt, komt er iemand van Brofiber bij u langs om te ‘schouwen’. Samen met ons bekijkt u de meest ideale locatie voor de glasvezelaansluiting in uw woning. Dat is voor veel woningen hetzelfde punt als waar ook nu de kabel voor de telefoon binnenkomt. Bij voorkeur in de meterkast waar ook al een vrij 230 Volt stopcontact zit om straks de glasvezelapparatuur bij u in huis in te kunnen steken.

Wat is schouwen?

Met schouwen bedoelen wij het bekijken en inschatten van de plek in uw woning waar het glasvezelmodem moet komen. Meestal komt deze op de plek waar uw huidige modem nu ook hangt. Bij veel huizen is dit in de meterkast of voor in de woonkamer. Ook bekijkt de schouwer waar de glasvezelkabel uw woning binnen moet komen, hierbij worden de bestaande ingangen en gaten zo veel mogelijk hergebruikt. Omdat u akkoord moet geven voor de aanleg en voor de plekken in huis waar de aanleg plaastvindt, is een schouw belangrijk. Het schouwen vindt huis-aan-huis plaats. Zowel overdag als in de vroege avond. Indien Brofiber meerdere malen niemand thuis treft, geven wij middels een ‘niet thuis-kaart’ aan hoe u ons kunt bereiken voor het maken van een schouw-afspraak.

Moet ik nieuwe binnenhuisbekabeling aanleggen?

“Over het algemeen passen de kabels die u in huis heeft gewoon op het glasvezelmodem, hier hoeft u dus niks aan te veranderen. Ook het draadloos internet dat u heeft blijft gewoon bestaan. En vragen kunt u ook voorleggen aan de schouwer of de monteur van de provider.

Let op, het kan wel zijn dat je bekabeling in huis verouderd is waardoor je niet optimaal gebruik kunt maken van het supersnelle internet of haarscherp televesie.”

Moet ik thuis zijn als glasvezel wordt aangelegd?

Als uw woning wordt aangesloten op het glasvezelnetwerk dient u thuis te zijn. Als er glasvezel in uw straat wordt gelegd hoeft u niet thuis te zijn. Voor de aansluiting bij u thuis zal er eerst iemand van Brofiber langskomen voor een schouwing. Tijdens deze schouwing dient u thuis te zijn. Hier wordt namelijk in samenspraak met u bepaald waar het modem komt en hoe de aanleg plaats zal vinden. We zullen u natuurlijk ruim op tijd informeren over deze afspraak. Bij de volgende afspraak, als de glasvezelmodem wordt geïnstalleerd zal er ook iemand aanwezig moeten zijn in uw woning. U wordt tijdig geïnformeerd over de start van de werkzaamheden in uw straat.

Hoe word ik op de hoogte gesteld van de planning?

Tijdens een informatie brief/avond over glasvezel van Brofiber wordt de planning ook gecommuniceerd. In de weken tot de aansluiting ontvangt u nog meer informatie en wordt u geïnformeerd over uw aansluiting door de aannemer. Omdat de aanleg een repeterend proces is, worden alle betrokken bewoners op de voor hen relevante tijdstippen geïnformeerd. Zolang u geen correspondentie ontvangt, is aanleg in uw straat nog niet aan de orde.

Moet ik een contract afsluiten voor een glasvezelaansluiting?

Nee, de glasvezelkabel wordt alleen in uw woning gelegd wanneer u aangegeven hebt een aansluiting te willen (eenmalig aansluit bedrag). U bent dan echter nog niet meteen geactiveerd, maar heeft nu de keuze om dit te doen. Als u kiest voor snel en betrouwbaar internet en gebruik wilt maken van de glasvezelaansluiting, dan dient u een abonnement af te sluiten, zie de volgende link.

Legt Brofiber zelf glasvezel aan?

Brofiber is de opdrachtgever maar het werkelijke aanleggen van de glasvezelkabel wordt gedaan door aannemers. Brofiber gaat wel zelf het bouwproces ondersteunen waardoor wij persoonlijk betrokken blijven tijdens het bouwproces.

Kan ik na de aansluiting direct gebruik maken van de mogelijkheden van glasvezel?

Ja, zodra de monteur uw glasvezelmodem heeft geïnstalleerd en uw glasvezelabonnement heeft geactiveerd kunt u direct gebruik maken van het supersnelle glasvezelnetwerk van Brofiber. Bent u nog geen klant bij een provider, maar wilt u wel gebruik maken van het supersnelle glasvezelinternet? Kijk dan even welke provider er het beste bij u past.

Hoe wordt de aansluiting afgemonteerd?

Brofiber monteert de glasvezelkabel op een glasvezelaansluitdoos. Met deze doos kun je nog niets, pas als de provider het modem installeert bij de glasvezelaansluitdoos kun je genieten van supersnel internet, HD televisiekijken en voordelig bellen.

Hoe kan ik lid worden?

Via de contactpagina kun je het aanvraag formulier invullen.

Ik wil graag een glasvezelaansluiting in mijn bedrijfspand. Kan dat?

Ook bedrijfspanden worden door Brofiber aangesloten. De providers kunnen u adviseren over de mogelijkheden en abonnementen.